Cursus / training:
Methode '
Psychologische Taalanalyse'
©.
voor Tekst- en argumentatie-analyse.
Cursusinhoud.
In de cursus 'Psychologische Taalanalyse' komen aan bod:
• Hedendaagse tendensen in het gebruik van taal en informatie
(politiek, management, rechtspraak, commercie en reclame, media, enz.).
• Hoe zit het menselijk taalvermogen in elkaar?
• De wisselwerking tussen taal en denken, voelen en gedrag.
• Hoe kun je taal betrouwbaar interpreteren?
• Het analyseren van de structuur van taal en betekenis.
Controle op drie dimensies.
De methode voor Psychologische Taal Analyse richt zich op drie aspecten van taal:
•
De begrijpelijkheid van taalgebruik
Verbetering van: helderheid, eenduidigheid en volledigheid van de formulering.
Controle op: vaagheden, dubbelzinnigheden, weglatingen, 'manke' metaforen, enz..
•
De logische geldigheid van redeneren
Controle op: ongegronde of voorbarige conclusies en drogredenen.
•
De aannemelijkheid van de voorstelling van zaken.
Met name van eventuele uitspraken over personen of groepen.
Controle op: overgeneralisaties, (dubieuze) vooronderstellingen, onwaarschijnlijke verbanden,
ongefundeerde interpretaties, ongegronde voorspellingen, bedekte suggesties, 'verborgen verleiders',
psychologische trucs, enz..
Aansluitend leert u
gerichte technieken
om taaluitingen, redeneringen en ideeën waar nodig aan te vullen, preciezer te maken, en te corrigeren.
U leert de beste technieken voor:
(1) Het verzamelen van informatie door middel van taal:
• Taaluitingen accuraat interpreteren
om er snel, gemakkelijk en correct informatie uit af te leiden;
• Herkennen welke informatie nog ontbreekt;
• Aanvullende informatie achterhalen
door het stellen van gerichte en kritische vragen.
(2) Het beoordelen van de betekenis of inhoud van taaluitingen:
• Het selecteren op informatieve waarde -
duidelijkheid, betrouwbaarheid en bruikbaarheid - van de informatie.
(3) Het verhelderen, aanvullen of corrigeren van taal:
Wanneer uitlatingen in bepaald opzicht onvolledig, warrig, onjuist, lasterlijk of bedreigend blijken te zijn.
(4) Het presenteren van informatie in taal:
• Op heldere, volledige, ordelijke, geloofwaardige en overtuigende wijze.
• Het gebruik maken van richtlijnen bij het formuleren van uitlatingen of opstellen van teksten.
• Het aanscherpen van het eigen taalgebruik door dit te checken volgens de taalkundig-psychologische criteria.
Toepassingsgebieden.
De methode is vrijwel universeel toepasbaar waar taal wordt gebruikt,
maar bij uitstek op gebieden als:
• bedrijfs-organisatie en -management;
• personeelswerk, human resource management;
• informatisering en automatisering (IT, ICT);
• verkoop, reclame, public relations;
• voorlichting, educatie, training;
• psychotherapie, psychologisch onderzoek, diagnostiek;
• rechtsspraak, juridisch advies;
• politiek;
• journalistiek.
Zie verder ..