Hoofdlijnen: in
Arc of
Essentials
©
Dimensies en
Domeinen van Informatie
Totaal-overzicht:
[dd. 2022|05|05 - 17h:41m (34s:873ms) v. 1.1 / ]
|
Relaties tussen De vier Dimensies
van Informatie
Totaal-overzicht: De vier
Dimensies van Informatie
|
|
I
|
II
|
III
|
IV
|
Dimensie
|
Voorstelling van zaken
|
Onderbouwing
|
Werking
|
Uitingsvorm
|
Fase in informatiestroom
|
Perceptie
|
Modelvorming
|
Output
|
Input
|
Proces
|
Subjectieve beleving
Associatie, synthese;
Taxatie, waardering
(appraisal)
|
Oordeelsvorming
Reactie-opties;
Selectie + Beslissen
|
Informatie-toepassing
Actie;
Fysiek gedrag
|
Informatie-uitwisseling
Waarneming, expressie;
Codering + Decodering
|
Bewerking
|
Creatieve ontwikkeling
|
Logische
analyse/toetsing
|
Empirische
analyse/toetsing
|
Taalanalyse,
interpretatie
|
Criteria
|
Samenhang,
belevingswaarde
|
Voldoende grond
(Logisch-valide)
|
Voorspellende kracht
(Empirisch-valide)
|
Volledigheid,
geloofwaardigheid
|
Type effect
(cq. spin-off)
|
Intra-psychisch effect
|
Logisch gevolg (implicatie)
|
Causaal effect
|
Betekenis-effect
|
Gebruikswaarde
|
Inzicht, begrip;
motivatie
|
Betrouwbaarheid,
informatie-kwaliteit
|
Effectiviteit
|
Overtuigingskracht
|
Doeluitkomst
|
Belevingskwaliteit
|
Waarheidsgehalte
(waarheidsgelijkenis)
|
Gewenst effect
|
Wederzijds begrip,
waardering
|
Cruciale inzichten, competenties, gereedschappen
|
Heldere systematiek voor resultaatgerichte aanpak.
Helder, samenhangend mensbeeld.
Een solide theorie over het subjectief bewustzijn.
|
Effectief gebruik van logica.
Glashelder concept van 'informatie'.
Gedegen informatieverzameling.
Exacte methode voor complexe analyses.
Inzicht in de aard van domeinen.
|
Heldere systematiek voor causale analyse.
|
Methode voor systematische, inhoudsvrije taalanalyse.
|
|
|
|
|
|
Relaties tussen De vier Domeinen
van Informatie
Totaal-overzicht: De vier
Domeinen van Informatie
|
|
I
|
II
|
III
|
IV
|
Kennisgebied
|
|
|
|
|
Domein
(procesniveau)
|
Psychische processen
|
Abstracte patronen
|
Fysische processen
|
Sociale interacties
|
Kenmerkende activiteit
|
Functioneren, motivatie, beleving, kwaliteit, bewustzijn
|
Redeneren, oordeelsvorming, waarheidsvinding
|
Werking, beïnvloeding, sturing
|
Zenden en ontvangen van informatie
Ver-taling,verbale en non-verbale codering en decodering
|
Vraagstelling
|
Wat bepaalt welbevinden, reageren, keuzevrijheid van mensen?
|
Hoe weet je wat waar, waarschijnlijk, aannemelijk is?
|
Hoe wordt iets veroorzaakt - en welke gevolgen heeft het?
|
Wat 'zegt' taal? Wat 'doet' communicatie?
|
Kennisdoel
|
Model van systeem/organisme
|
Wetten van waarheid,
geldige redeneervormen
|
Wetten van oorzaak-gevolg,
causale hypothese/model
|
Principes van contact, communicatie en taalgebruik
|
Modus van informatie
|
Informatie in ervaring, emotie, 'intuïtie', motivatie
|
Informatie in combinaties en implicaties
|
Informatie in processen van oorzaak-gevolg
|
Informatie in tekens en patronen
|
Substantie
|
Kwaliteit: betekenissen, indrukken, emoties, esthetica, .. qualia
|
Kwantiteit: combinaties, afleidingsrelaties
|
Werking: dynamica; causale mechanismen
|
Fysieke uitingsvormen
|
Type structuur
|
Semantisch netwerk
Inhoud en samenhang van ervaring: model, bepaalt associatief denken.
'We anticipate events by construing their replications' (Kelly, G.A., 1955; Construct Theory,
Construction Collorary').
'The map is not the territory' (A.Korzybski, 1931).
|
Logische structuur
Ordeningspatronen: abstracte structuur, levert logische combinaties en implicaties: de beslissende voorwaarden
voor waarheidsgehalte.
'To discover truths is the task of all sciences, it falls to logic to discern the laws of truth' (G.Frege,
1918).
|
Causale relaties
Gebruik van informatie om gewenste resultaten te bereiken.
|
Syntax
'Spelregels' en 'vocabulaire' - vanuit taal, cultuur, afspraken of improvisatie - om informatie weer te geven.
Voorwaarden voor communicatie.
'The choice of the signifier .. has no natural connection with the signified '
(F. de Saussure, 1916; 1922: p.200).
'The connection of linguistic forms with their meanings is wholly arbitrary' (L. Bloomfield, 1933, p.145)
.
|
Unieke kenmerken
|
Vermogen tot bewustzijn -
Unieke kenmerken:
(·) Is noodzakelijke voorwaarde voor alle ervaring en informatie die ons bekend kan zijn.
(·) Omvat kwaliteitsbeleving, intrinsieke waarde, directe zintuiglijke waarneming, emotie, qualia
e.d..
Voorbeelden:
• Bewust besef.
• Bewuste bemerking van iets (op grond van verschil).
• Niveau van globale intensiteit van bewustzijn.
• Aanwezigheid van subjectieve gewaarwordingen (sentiency).
• Belevingskwaliteit (qualia).
• Helderheid, scherpte en detail van ervaring (luciditeit).
• Dynamiek van ervaring (levendigheid).
• Belevingsintensiteit (impressiviteit).
• Ondervonden zinvolheid (pregnantie).
• Ondervonden betekenisgehalte (intensionaliteit, aboutness).
• Globale kwaliteitsbeleving (bijv. ondervonden mate van levensgeluk, voldoening, satisfactie).
(zie o.a. Miller, Kaplan, Searle, Nagel, Chalmers, Lanier, etc.).
|
Abstracte ordening -
Unieke kenmerken:
(·) Kent discreet verschil, grondslag van informatie.
(·) Is kwantificeerbaar. Kwantiteit omvat bijv. omvang, aantal, getal , teken, syntax, structuur,
complexiteit e.d..
(·) Is wetmatig 'creatief'. Door combinatoriek ontstaat differentiatie, en worden andere
aspecten en variaties kenbaar.
(·) Kent, door 'combinatorische explosie', oneindige uitbreiding (tot in onbeperkte kardinaliteit).
Tegelijk blijkt elke valide expansie of transformatie direct en inherent
reversibel, d.i. weer reduceerbaar naar zijn basisparameters.
(·) Belichaamt extrinsieke ordening. Impliceert Multiple Realizibility. Biedt grondstof voor
Virtual Reality.
(·) Is onderhevig aan logische wetten, als beschreven in formele logica en meta-logica.
(o.a. Frege, Hilbert, Cantor, Russell, Zermelo, Herbrand, Tarski,
Gödel, Church, Kleene, Turing, Lindenbaum, Henkin, Skolem, Löwenheim, Robinson, etc.).
|
Fysische ordening -
Unieke kenmerken:
(·) Is kennelijk inherent aan fysische verschijnselen zoals materie, energie, tijd en ruimte.
(·) Belichaamt intrinsieke ordening.
(·) Omvat oorzaak-gevolg relaties (causaliteit).
(zie Kant, Peirce, Wehl, Popper, Lakatos e.a.).
|
Intersubjectieve beleving -
Unieke kenmerken:
(·) Communicatie bestaat uit 'the offering and accepting of meaning' (V.Satir, 1976).
(·) Communicatie maakt wederzijds begrip mogelijk. De waarde van gedeelde ervaring is méér dan '
de som der delen'.
(zie Korzybski, Leech, Perls, Heider, Keller & Brown, Satir, e.a.).
|
Inherente kenmerken
|
Te onderscheiden van andere domeinen.
(·) Blijkt afhankelijk van neuro-fysische functies.
(·) Kan niet direct, als zodanig, worden waargenomen in fysisch domein.
(·) Is toegankelijk voor, maar is wezenlijk
niet reduceerbaar tot, abstracte ordening. Kwaliteit kan niet worden vervangen of gecreëerd door kwantiteit.
Is daardoor niet 'berekenbaar' door algoritmes. Bewustzijn kan dus nooit rekenkundig, worden nagebootst, gemodelleerd, geprogrammeerd of gecreëerd (bijvoorbeeld door algoritmes zoals voorgesteld in Artificiële Intelligentie, '
Deep Learning
|
Te onderscheiden van andere domeinen.
(·) Is direct (her)kenbaar binnen bewustzijn , hoewel alleen via mentale constructie.
(·) Kan niet volledig, 100 % exact worden 'bevat' in bewuste perceptie.
(Is wel te begrijpen, maar niet volledig voorstelbaar. Denk bijv. aan een 'duizenkantige veelhoek').
(·) Heeft geen 'proceskarakter' of andere fysische eigenschappen.
(·) Is niet gebonden aan fysische aspecten zoals
materie, energie, tijd of ruimte; dus evenmin grondstof, medium of drager.
(·) Kan niet direct, als zodanig, worden aangetroffen in fysisch domein.
(·) Kan niet volledig, 100 % exact worden weergegeven in fysisch domein.
(Is wel te begrijpen, maar niet volledig af te beelden. Denk bijv. aan een 'perfecte cirkel').
(·) Kan tot symmetrie naderen met, maar is niet reduceerbaar tot, fysische ordening.
|
Te onderscheiden van andere domeinen.
(·) Blijkt inherent relatief.
(·) Is niet 'op zichzelf' (an Sich) voor ons kenbaar.
(·) Heeft geen - naspeurbare - intrinsieke 'betekenis'. Heeft alleen toegekende betekenis, via
interpretatie.
(·) Fysische vorm kan niettemin, binnen een bepaalde gedeelde context (referentiekader
), dienen als voertuig voor tekengeving en communicatie.
|
Te onderscheiden van andere domeinen.
(·) Communicatie maakt gebruik van verwijzing door middel van vorm , signaaloverdracht en betekenis.
Het omvat dus interactie tussen de domeinen van informatie (abstracte ordening), fysische processen en
subjectieve perceptie.
|
|
|